A vorbi despre psihologia culorii inseamna a vorbi despre emotii. Este un tip de limbaj capabil sa evoce senzatii de placere, bunastare, neliniste sau vitalitate. Este un univers care depaseste lumea marketingului si isi are adesea radacinile in experientele personale, in copilaria noastra si intr-o simbolistica psihologica pe care stiinta a incercat mereu sa o dezlege.
Claude Monet obisnuia sa spuna ca lumea culorilor era obsesia lui zilnica, bucuria si, de asemenea, chinul lui . Daca nu este usor pentru un artist sa poata surprinde subtilitatea fiecarui ton si a fiecarei combinatii, este si mai dificil sa reusesti sa definesti modul in care fiecare ton afecteaza fiinta umana si comportamentul sau.
Atat de mult incat nu lipsesc cei care o vad aproape ca pe o pseudostiinta si, intr-un fel, exista o „mica” parte de adevar in ea. Daca exista ceva clar, este ca culoarea are foarte mult de-a face cu preferintele noastre personale, cu experientele noastre, cu educatia si chiar cu diferentele noastre culturale. Totusi, si aici vine poate cel mai interesant dintre toate, este ca avem un numar mare de studii care explica modul in care oamenii reactioneaza la anumite culori sau care sunt, in medie, cele mai apreciate.
Astfel, una dintre cele mai interesante carti pe aceasta tema este „Psihologia culorii: cum actioneaza culorile asupra sentimentelor si ratiunii” a psihologului, sociologului si profesorului de teoria comunicarii Eva Heller. Aceasta lucrare interesanta este rezultatul anilor de cercetari, anchete si observatii in care sa concluzionat cu date cu adevarat interesante, care, la randul lor, coincid cu multe care au fost efectuate inainte si dupa.
Ca o curiozitate, putem avansa o singura informatie: cea mai apreciata culoare in medie este albastrul .
Psihologia culorilor: care este scopul ei?
Culoarea ne stimuleaza creierul in multe moduri diferite. Atat de mult incat in trecut, egiptenii si chinezii foloseau efectul culorii cu ideea de a vindeca si de a favoriza anumite stari de constiinta sau pentru a promova o anumita stare emotionala. Arta antica a avut mare grija si in alegerea culorilor, astfel, rosul era pentru egipteni reflectarea vietii, a pamantului, a victoriei si, de asemenea, a maniei sau furiei zeilor ostili precum Seth sau Apophis.
Culoarea, in esenta, este mult mai mult decat un fenomen optic. Toate au propria lor semnificatie, toate creeaza un impact specific asupra creierului nostru si, din acest motiv, psihologia culorii este astazi un instrument de baza si esential pentru neuromarketing-ul actual . Intelegerea modului in care consumatorul reactioneaza la anumiti stimuli cromatici poate determina cresterea indicelui de achizitie si, desi efectul acestuia nu este intotdeauna 100% infailibil, se observa modele de reactie similare care ne arata ca, intr-adevar, psihologia culorii isi are intrebuintarea.
De asemenea, nu putem uita efectul pe care culoarea il are asupra lumii artei si cinematografiei. David Lynch, de exemplu, este unul dintre regizorii cei mai obsedati sa evadeze din lumea logicii pentru a se scufunda in caleidoscopul subtil al emotiilor , motiv pentru care foloseste intotdeauna contrastele dintre alb si negru in productiile sale pentru ca, potrivit lui, simbolizeaza evadarea din lumea reala catre oniric.
De asemenea, Van Gogh a ales in mod deliberat anumite tonuri pentru a-si exprima starile emotionale , lasand intotdeauna cele mai vii tonuri, cum ar fi galben si albastru, pentru a-si modela campurile si noptile instelate.
Semnificatia si curiozitatile fiecarei culori
Pentru a ne cufunda in universul psihologic al fiecarei culori, vom urmari studiile efectuate de dr. Eva Heller in cartea sa, precum si lucrarile actuale ale psihologului si profesorului de la Stanford Jennifer Aaker , care a produs recent o analiza interesanta a culorilor aplicate. la lumea neuromarketingului.
Albastrul
- Culoarea albastra este cea mai folosita in companii deoarece este productiva si non-invaziva.
- Este o culoare care sugereaza un sentiment de securitate si incredere intr-un brand.
- S-a demonstrat ca albastrul suprima pofta de mancare, prin urmare este evitat atunci cand promoveaza alimente.
- Este culoarea armoniei, a fidelitatii si a simpatiei.
- Este cea mai rece culoare dar chiar si asa este legata si de conceptul de spiritualitate si fantezie.
- Existen 111 tonos de azul.
- Este o culoare primara, iar pentru pictori, cea mai apreciata nuanta de albastru a fost „albastru ultramarin”. A fost cea mai scumpa dar cea care dadea picturilor o stralucire exceptionala.
Rosu
- Rosul este si unul dintre cele mai folosite in marketing: se remarca de restul gamei de culori, are mai multe sarcini si este folosit pentru a atrage atentia.
- Mareste ritmul cardiac si creeaza o nevoie de urgenta, pericol sau imediate.
- Este folosit pentru a stimula apetitul si pentru a promova achizitiile impulsive.
- Reprezinta dragostea, dar si ura.
- Este culoarea regilor, a bucuriei si a pericolului.
- Reprezinta sange si viata.
- Este o culoare dinamica si seducatoare capabila sa trezeasca latura noastra cea mai agresiva.
Galbenul
- In marketing reprezinta optimism si tinerete.
- Demonstreaza claritate si este adesea folosit pentru a atrage atentia asupra anumitor produse in vitrine.
- Nu poti abuza de aceasta culoare in magazine, pentru ca oboseste repede ochii. Astfel, de obicei este folosit mai mult pe rafturile periferice decat pe rafturile centrale ale unui magazin.
- Unele studii arata ca nuantele de galben intens provoaca plans la bebelusi.
- Pentru expertii in psihologia culorilor, galbenul este o culoare contradictorie: reprezinta atat binele cat si raul, optimismul si gelozia, intelegerea si tradarea.
- Ilumineaza si promoveaza creativitatea.
- Este o culoare masculina, iar in China a reprezentat institutiile imperiale.
Verde
- Verdele este culoarea cresterii, reinnoirii si renasterii.
- Este asociat cu sanatatea, natura, prospetimea si pacea.
- Favorizeaza rezolvarea problemelor, precum si libertatea, vindecarea si linistea.
- Verdele opac reprezinta banii, economia si burghezia.
- Exista peste 100 de nuante de verde, cele intermediare fiind cele mai magulitoare.
- De asemenea, reprezinta iubirea incipienta.
- Este o culoare care serveste la relaxare, de fapt este utila persoanelor care trec prin depresie.
Negrul
- Culoarea neagra este asociata cu eleganta, secretul, misterul si, de asemenea, puterea.
- Genera emotii puternice, este o culoare autoritara.
- In lumea modei se considera ca stilizeaza si confera rafinament.
- Exista 50 de nuante de negru
- De asemenea, simbolizeaza sfarsitul a ceva, moartea, pierderea.
- In trecut a reprezentat preotii, in prezent conservatorii.
- In lumea fizicii, negrul este unul care are proprietatea de a absorbi 100% din lumina incidenta si, prin urmare, nu reflecta nicio lungime a spectrului, motiv pentru care de-a lungul istoriei negrul a fost vazut si culoarea neagra ca ceva asociat. cu pericolul, raul sau viata de apoi.
Tinta
- Culoarea alba simbolizeaza inocenta si puritatea.
- Reprezinta inceputul, vointa de a incepe ceva nou.
- Aduce spatiu si onestitate unui spatiu, precum si un sentiment de pace, vindecare si liniste.
- Este asociat cu perfectiunea.
- Exista 67 de nuante de alb.
- Gulerul alb de pe imbracaminte simbolizeaza statutul.
Violeta
- In marketing este adesea folosit in produse de infrumusetare sau anti-imbatranire.
- Ofera calm.
- Multe marci il folosesc pentru a reprezenta creativitatea, imaginatia si intelepciunea.
- Este asociat cu femininul, magia si spiritualitatea.
- Exista 41 de nuante de violet.
- Folosit intens, genereaza ambivalenta: nu se recomanda pictarea holurilor, incaperilor sau magazinelor cu aceasta culoare.
- Violetul simbolizeaza si puterea, dar si ambiguitatea.
Portocaliu
- In marketing este asociat cu entuziasmul pentru cumparaturi, reflecta emotie si caldura.
- Cu toate acestea, daca se foloseste un ton portocaliu intens, acesta poate fi asociat cu agresivitatea, de aceea trebuie avut grija ca tonul sa fie moale, prietenos si confortabil.
- Este unul dintre preferatele din lumea publicitatii pentru ca incurajeaza achizitia.
- Este asociat cu transformarea si budismul.
- Portocaliul nu numai ca favorizeaza emotiile pozitive, ci genereaza si senzatii de „gust”.
Rozul
- Simbolizeaza farmecul si politetea.
- In marketing este asociat cu lumea copiilor sau cu romantismul.
- Este tonul tandretei erotice.
- Simbolizeaza tandru, copilaresc sau mic.
- Era culoarea preferata a doamnei de Pompadour.
In concluzie, este foarte posibil ca mai multi dintre noi sa nu ne vada identificati cu aceste descrieri -sau poate da-. Dupa cum am subliniat la inceput, impactul fiecarui ton raspunde uneori la o parte din experientele noastre. Cu toate acestea, din punct de vedere comercial si artistic, aceste elemente fundamentale sunt intotdeauna utile si eficiente.
La fel, stim si ca din aceasta lista lipsesc si alte culori, precum maro, auriu, argintiu sau gri . Ne-am limitat la a le descrie pe cele care de obicei au cel mai mult impact asupra noastra, pe cele pe care lumea artei si neuromarketing-ul le foloseste cel mai des si care aproape fara sa le dam seama, ne decoreaza viata influentandu-ne in secret.