Nu numai ca deficienta de auz este un impediment in dezvoltarea comunicarii si a limbajului la copiii nostri. Diferite tulburari, precum tulburarea spectrului de autism sau autismul, pot avea un impact important asupra evolutiei comunicationale a celor mici, precum si asupra altor aspecte ale vietii lor.
Ce sunt tulburarile din spectrul autismului?
Tulburarea spectrului de autism (ASD) este o afectiune de dezvoltare care influenteaza in multe moduri. Ele pot provoca probleme sociale, de comunicare si comportamentale semnificative . Termenul „spectru” se refera la o varietate de simptome, abilitati si niveluri de handicap pe care le pot avea persoanele cu aceste tulburari.
Tulburarile din spectrul autismului afecteaza diferit fiecare persoana si pot varia de la foarte usoare pana la foarte severe.
Persoanele cu aceste tulburari au anumite simptome in comun, cum ar fi dificultati de socializare. Cu toate acestea, exista diferente cu privire la aparitia simptomelor, cat de grave sunt, cate simptome apar si daca aveti alte probleme. Atat simptomele, cat si severitatea se pot schimba in timp.
Semnele comportamentale ale tulburarii spectrului de autism apar adesea la inceputul dezvoltarii. Multi copii prezinta simptome intre 12 si 18 luni sau mai devreme.
Cauzele tulburarii din spectrul autismului nu sunt cunoscute. Cercetarile sugereaza ca atat genele, cat si factorii de mediu joaca un rol important.
Cine este afectat de tulburarile din spectrul autismului?
Tulburarile din spectrul autismului apar la toate grupurile rasiale, etnice si socioeconomice si sunt de aproape patru ori mai frecvente la baieti decat la fete.
Efectele tulburarilor din spectrul autism asupra comunicarii.
Copiii cu o tulburare a spectrului de autism sunt in general auto-absorbiti si par sa traiasca intr-o lume privata unde au o capacitate limitata de a comunica si interactiona bine cu ceilalti . Acestia pot avea dificultati in dezvoltarea limbajului si in a intelege ce le spun altii. De asemenea, de multe ori au probleme cu comunicarea non-verbala , cum ar fi gesturile mainii, contactul ocular si expresiile faciale.
La copiii cu aceste tulburari, capacitatea de comunicare variaza, iar utilizarea lor de limbaj depinde de dezvoltarea lor intelectuala si sociala . Unii copii cu aceste tulburari nu pot comunica folosind vorbirea sau limbajul , iar unii pot avea abilitati lingvistice foarte limitate. Altii au un vocabular larg si pot vorbi pe teme specifice in detaliu.
Multi au probleme cu sensul si ritmul cuvintelor si frazelor. De asemenea, este posibil sa nu poata intelege limbajul corporal si semnificatia diferitelor tonuri de voce. Impreuna, aceste dificultati afecteaza capacitatea copiilor cu aceste tulburari de a interactiona cu ceilalti, in special copiii de aceeasi varsta.
Iata cateva modele de limbaj comportamental pe care le au deseori copiii cu tulburari ale spectrului de autism.
Limbaj repetitiv sau rigid . Este obisnuit sa vedem ca copiii cu o tulburare a spectrului de autism vorbesc si spun lucruri care nu au sens sau nu au legatura cu conversatia pe care o au. De exemplu, copilul conteaza de la unu la cinci in mod repetat intr-o conversatie care nu este despre numere. Sau puteti repeta continuu cuvintele pe care le-ati auzit, cunoscute sub numele de echolalia .
Unii copii cu o tulburare a spectrului de autism vorbesc intr-un ton mai ridicat de voce sau cu o voce muzicala sau o voce mecanica asemanatoare robotului. Altii folosesc expresii facute pentru a incepe o conversatie. De exemplu, copilul spune „Numele meu este Tomas”, chiar daca vorbeste cu familia si prietenii.
Interese specifice si abilitati exceptionale . Unii copii pot incepe un monolog foarte profund pe un subiect care ii intereseaza, chiar daca nu pot avea un dialog pe acelasi subiect. Altii pot avea talent muzical sau o capacitate avansata de a conta si de a face calcule matematice. Aproximativ 10% dintre copiii care au o tulburare a spectrului de autism prezinta abilitati „intelepte” sau sunt deosebit de priceputi in domenii specifice, cum ar fi memorare, date calendaristice, muzica sau matematica.
Dezvoltarea neuniforma a limbajului . Multi copii dezvolta anumite abilitati de vorbire si limbaj care nu corespund nivelului normal, iar progresul lor este in general inegal. De exemplu, ei pot dezvolta rapid un vocabular mare intr-un anumit domeniu de interes . Multi copii au o amintire buna pentru informatiile pe care tocmai le-au auzit sau le-au vazut. Unii pot citi cuvinte inainte de varsta de 5 ani, dar poate nu inteleg ce citesc. Adesea nu raspund cand altii le vorbesc sau cand le suna dupa propriile nume. Din aceasta cauza, copiii cu tulburari ale spectrului de autism sunt uneori considerate in mod eronat ca au o problema de auz .
Putina capacitate de comunicare non-verbala . Este obisnuit ca copiii cu aceste tulburari sa nu poata face gesturi (cum ar fi indreptarea spre un obiect, de exemplu) pentru a da un sens ceea ce spun ei. In general, evita contactul ocular, ceea ce ii face sa para nepoliticos, dezinteresat sau distras. Fara capacitatea de a gestica sau de a folosi alte abilitati non-verbale pentru a-si imbunatati abilitatile de limbaj oral, multi copii cu aceste tulburari devin frustrati de a nu-si putea exprima emotiile, gandurile si nevoile. Acestia pot demonstra ca frustrarea cu focare verbale sau alte comportamente necorespunzatoare.
Tratamentul indicat pentru problemele de vorbire si limbaj cauzate de tulburarile din spectrul autismului.
Daca medicul banuieste ca copilul are o tulburare a spectrului de autism sau o problema de dezvoltare, el sau ea ii va spune, de obicei, sa vada o serie de specialisti, inclusiv un patolog de limba de vorbire (patolog de vorbire). Acest profesionist este instruit pentru a trata persoanele cu tulburari de voce, vorbire si limbaj. Specialistul va face o evaluare completa a capacitatii copilului de a comunica si de a proiecta un program de tratament adecvat. In plus, puteti solicita teste auditive pentru a va asigura ca auzul copilului este normal .
Este esential sa invatati copiii cu tulburari din spectrul autismului cum sa-si imbunatateasca abilitatile de comunicare, astfel incat sa isi poata atinge potentialul maxim . Exista multe modalitati de imbunatatire a abilitatilor de comunicare, dar cel mai bun program de tratament incepe devreme, in anii prescolari, si este adaptat la varsta si interesele copilului. Acest tip de program ar trebui, de asemenea, sa ajute la problemele de comportament si abilitatile de comunicare ale copilului si ar trebui sa consolideze in mod regulat actiunile pozitive.
Parintii sau alti ingrijitori, precum alti membri ai familiei, ar trebui sa fie implicati in programul de tratament, astfel incat acesta sa devina parte din viata de zi cu zi a copilului.
Pentru unii copii mai mici cu aceste tulburari, un scop realist al tratamentului este imbunatatirea abilitatilor de vorbire si limbaj.. Parintii si alti ingrijitori pot creste sansa de a atinge acest obiectiv, acordand atentie dezvoltarii limbajului inca de la inceput. La fel cum copiii invata sa se tarasca inainte de mers, ei dezvolta, de asemenea, abilitati pre-limbi inainte de a incepe sa foloseasca cuvinte. Aceste abilitati includ utilizarea contactului ocular, gesturi, miscari ale corpului, imitatia altor persoane, balbotarea si alte vocalizari pentru a ajuta comunicarea. Copiii care nu au aceste abilitati pot fi evaluati si tratati de catre specialistul in limbajul vorbirii, pentru a evita mai multe intarzieri in dezvoltare.
Pentru copiii mai mari cu autism, instructiunile de comunicare invata abilitati de vorbire si limba de baza , cum ar fi cuvinte si fraze unice. Instructiunile avansate se concentreaza asupra modului in care limba poate servi un scop , cum ar fi invatarea de a avea o conversatie cu o alta persoana, care include sa ramana pe subiect si sa astepti randul sa vorbeasca.
Unii copii cu aceste tulburari pot sa nu dezvolte niciodata abilitati verbale si de limbaj . Pentru ei, obiectivul poate fi sa invete sa comunice folosind gesturi, la fel ca in limbajul semnelor .
Altii isi propun sa comunice printr-un sistem de simboluri unde desenele sunt folosite pentru a comunica idei. Sistemele de simboluri includ, printre altele, tablouri de desen, carduri si chiar dispozitive electronice sofisticate care genereaza limbaj prin butoane care reprezinta actiuni sau lucruri comune.
Exista un tratament general pentru autism?
In prezent, nu exista un tratament standard pentru TSA. Exista multe modalitati de a maximiza capacitatea copilului de a creste si de a invata noi abilitati. Cu cat incepeti mai devreme, cu atat sansele dvs. de a avea efecte mai pozitive asupra simptomelor si abilitatilor. Tratamentele includ terapii comportamentale si de comunicare , dezvoltarea abilitatilor si / sau medicamente pentru controlul simptomelor.