Recenzie – "Folosirea Armelor", de Iain Banks

Nominalizari la premii: 1990 BSFA , 1991 CLARK

Romanul lui Iain Banks, „Folosirea armelor” are o structura narativa care, daca nu ar fi o opera de fictiune stiintifica, ar califica-o drept cea mai „literara” din fictiunea literara. O secventa de capitole numerotate (Unu, Doi, Trei …) spune povestea unui soldat, Cheradenine Zakalwe, care a fost angajat de „Cultura” aparent binevoitoare in calitate de agent. Intr-un viitor indepartat, unde calatoria interstelara este un cinch, el intervine, adesea violent, pentru a preveni violenta si mai grava. Orasul Citeste va prezinta o recenzie a romanului lui Iain Banks, Folosirea Armelor.

Iain Banks a debutat pe scena literara cu primul sau roman controversat, „Fabrica de viespi”, povestea violenta a unei fete care fusese crescuta ca un baiat emasculat. Au urmat apoi doua romane si ambele au aratat o constientizare si un interes pentru stiinta fictiunii. Prin urmare, nu a fost o surpriza atunci cand a produs un roman simplu de fictiune. Ceea ce a fost surprinzator a fost faptul ca opera spatiala a fost plina de sange, plina de batalii si evadari de ultim moment si explozii epice. Totusi, ceea ce a atras atentia tuturor a fost ca romanul a introdus o utopie vasta, interstelara, de stanga, Cultura.

Cultura a fost un succes imediat, iar in urmatorii 30 de ani a produs inca noua romane si cateva nuvele despre Cultura, care a devenit unul dintre cele mai populare si interesante din toate seriile de fictiune stiintifica. Ocazional ni s-ar fi aratat cum este intr-o societate fara bani, pentru ca totul este disponibil, o societate in care oamenii ar putea fi orice si-au dorit, schimband chiar si sexul. Este o lume cu sporturi periculoase si trai confortabil, dar mai ales vazuta doar din exterior.

Cel mai bun exemplu in acest sens este Folosirea armelor. Zakalwe este un mercenar, un soldat sangeros si eficient, care a lucrat pentru Circumstante Speciale in mai multe, dar acum este chemat pentru o ultima misiune. Un expert in arme, el insusi este un fel de arma. Recrutat de un reprezentant plin de umor al Culturii numit Diziet Sma (ciudatenia numelor fiecaruia este o semnificatie a indepartarii lor de noi in timp si spatiu), misiunea sa principala este de a calatori pe o planeta obscura si de a rapi un lider politic retras care are puterea de a preveni un razboi galactic iminent.

In capitolele cu numere impare urmam aceasta misiune finala; dar in capitolele cu numere uniforme mergem inapoi in timp prin misiunile sale anterioare si inapoi spre secretul copilariei sale. Revelatia finala despre adevarata identitate a lui Zakalwe este brutala si uluitoare.

Structura unica a romanului este ceea ce face din aceasta o poveste deosebit de puternica. Si i se spune cu o combinatie de violenta cruda, neclintita si spirit spumos.

Cultura este una dintre marile inventii ale stiintei fictiunii, o utopie comunista care functioneaza de fapt. Este, de asemenea, un univers absolut umplut cu inventii uimitoare, inclusiv navele care sunt personaje la propriu si au denumiri in mod obisnuit (in Folosirea armelor, de exemplu, intalnim „Very Little Gravitas” si „Size isn’t Everything) „). Toate romanele despre cultura merita citite, iar Folosirea Armelor este cu siguranta unul dintre cele mai bune romane SF.